Σάββατο, 16 Απριλίου 2011

Σκληρό πόκερ στο λιμάνι


ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΕΡΕΣ



Φουρτούνες στο λιµάνι του Πειραιά προκαλούν οι πιέσεις που ασκεί η κινεζική εταιρεία Cosco για επαναδιαπραγμάτευση της σύµβασης για τον Σταθµό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, την ίδια ώρα που γίνεται όλο και πιο αμφίβολη η συμμετοχή της στην κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου του Θριάσιου Πεδίου.


Στο λιµάνι η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Ελλάς, που διαχειρίζεται την προβλήτα 2, ετοιμάζεται να ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση τη μείωση έως και κατά 15% του ετήσιου µισθώµατος που πληρώνει, το οποίο ανέρχεται στα20 εκατ. ευρώ.
Αλλά και στο Θριάσιο Πεδίο το αρχικό θερµό ενδιαφέρον της Cosco να διεκδικήσει το έργο έχει παγώσει και τη θέση του πήρε µια σκληρή διαπραγμάτευση ανάµεσα στον κινεζικό όµιλο και τη θυγατρική του ΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ. Η κινεζική πλευρά ρίχνει στο τραπέζι ακόµη και το χαρτί της απόσυρσης του ενδιαφέροντός της. Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ έχει αναβληθεί πολλές φορές προς χάριν των Κινέζων, µε την τελευταία αναβολή να προβλέπει την υποβολή προσφορών στα τέλη Ιουνίου. Η αναβολή αυτή είναι η τελευταία και, αν δεν εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση του έργου.
Ο βασικός λόγος για τις τριβές ανάµεσα στην Cosco και τον ΟΛΠ είναι η διεθνής οικονοµική κρίση, µε τον κινεζικό όµιλο να σκληραίνει τη στάση του παρά το γεγονός ότι η απαίτηση της Cosco να της επιστραφεί ΦΠΑ 20 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Οικονοµικών, λόγω των επενδύσεών της στο λιµάνι, ικανοποιήθηκε σε σχετικά σύντοµο διάστηµα. Ο επικεφαλής της Cosco Γουέι Τζιαφού, θέλοντας να υποβαθµίσει το έργο του Θριάσιου Πεδίου, είπε πρόσφατα στον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννη ∆ιαµαντίδη ότι «δεν χάθηκε ο κόσµος αν η Cosco δεν συµµετάσχει τελικά στο έργο του Θριάσιου Πεδίου». Πάντως, η συµµετοχή των Κινέζων στο Θριάσιο θα εξαρτηθεί και από την ικανοποίηση µιας βασικής απαίτησής τους: να µπορούν να στήσουν ένα µεταποιητικό κέντρο µέσα στον Σταθµό, ώστε µέσω αυτού να βαφτίζουν τα προϊόντα τους ελληνικά και να τα εξάγουν πιο εύκολα στις αγορές της Ε.Ε. Απαίτηση που δύσκολα θα ικανοποιηθεί αφού βρίσκει ισχυρές αντιστάσεις στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ, πέτρα του σκανδάλου στις ελληνοκινεζικές επιχειρηµατικές σχέσεις παραµένει η γεµάτη «γκρίζες ζώνες» σύµβαση για τον Σταθµό Εµπορευµατοκιβωτίων του Πειραιά, η οποία σύµφωνα µε κάποιους συνοδευόταν από συµφωνίες κάτω από το τραπέζι µε την προηγούµενη κυβέρνηση. Πατώντας στις ασάφειες αυτές, η κινεζική πλευρά πιέζει την κυβέρνηση να µειώσει το µίσθωµα για τηνεκµετάλλευση της προβλήτας. Την ίδια στιγµή η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Ελλάς, προσπαθεί να αναβάλει την υποχρέωσή της για την κατασκευή της προβλήτας 3, που είναι µια επένδυση 200 εκατ. ευρώ, η οποία αποτέλεσε το επενδυτικό άλλοθι για να δώσει η Κοµισιόν τη συγκατάθεσή της στη µακροχρόνια εκµετάλλευση του ΣΕΜΠΟ από την Cosco.

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: